مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر دانشگاه
مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر دانشگاه، با حضور دکتر مجتبی شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در روز چهارشنبه 29 آذر ماه 96 در محل تالار اجتماعات دکتر رحیمی زاده دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.
در ابتدای این مراسم دکتر محمد کافی، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد ضمن خیرمقدم بهتمامی همکاران، اساتید، کارکنان، کارشناسان حوزه پژوهش و فناوری و همچنین رؤسا، معاونین دانشکدهها و معاونتها و دکتر شریعتی نیاسر، دلیل حضور ایشان بهعنوان معاون آموزشی وزارت عتف در جلسهای با محوریت پژوهش را عضویت ایشان در هیئتامنای دانشگاه فردوسی مشهد و ریاست کمیسیون دائمی هیئتامنای این دانشگاه دانست و افزود: پایش فعالیتهای مختلف دانشگاه زیر نظر ایشان است؛ بعلاوه آموزش و پژوهش دو بالی هستند که هرکدام نقص داشته باشند، بال دیگر تحت تأثیر قرار میگیرد.
رئیس دانشگاه فردوسی مشهد پس از قدردانی از اعضای هیئتعلمی دانشگاه که در سال گذشته با تمام محدودیتهای موجود توانستند موفقیتهای چشمگیری کسب کنند و نیز تبریک هفته پژوهش و قدردانی از حوزه معاونت پژوهشی دانشگاه به جهت تلاش در برگزاری جشنوارههای پژوهشی استانی و ملی و تدارک این مراسم، به نکاتی چند در حوزه پژوهش با تأکید بر دانشگاه فردوسی مشهد اشاره کرد و افزود: دانشگاههای جامع، بزرگ و مطرح دنیا برای تشکیل و فعالیتشان فلسفه و اهدافی دارند که اگر محقق شوند یعنی وظیفه خود را بهخوبی انجام دادهاند و هر نقصی که در این زمینه داشته باشند به همان اندازه از اهداف خود دور شدهاند.
وی مأموریتهای سهگانهای برای یک دانشگاه جامع برشمرد و عنوان کرد: اولین مأموریت یک دانشگاه جامع، کشف حقایق، تولید علم و حرکت در مرزهای دانش و افزودن به دانش است. دکتر کافی مأموریت دیگر یک دانشگاه جامع را افزایش رفاه اجتماعی، ثروت ملی و کمک به تحقق برنامههای رفاهی دانست تا از این طریق جامعه احساس راحتی و امنیت کند. مأموریت سوم یک دانشگاه جامع، افزایش تراز فرهیختگی یا تربیت فرهیختگان و افزایش سطح فرهنگی و اجتماعی جامعه است.
رئیس دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: در جامعه ما متأسفانه بسیاری از دانشگاهها در این جهت تشکیل نشدهاند اما آنچه باعث تحقق این مأموریتهای سهگانه میشود این است که ارکان مختلف دانشگاه باهم در تعامل باشند.
دکتر محمد کافی تصریح کرد: در مبحث پژوهش برای دانشگاه فردوسی مشهد در سند راهبردی، توجه ویژه وجود دارد و باوجود محدودیتهای فراوان، تلاش شده است که بحث دانش و پژوهش در اکوسیستم این دانشگاه به جایگاه خود برسد که در 4 سال گذشته اولین قدم در این راه تکیهبر منابع انسانی بوده است و ما سعی کردهایم که امکانات را در اختیار نیروی انسانی قرار دهیم، زیرساختها را تقویت نماییم و در تعاملات علمی از سطح استانی و حتی ملی فراتر برویم.
دکتر کافی در پایان، ارزیابی خود شرایط پژوهش در دانشگاه فردوسی مشهد را اینگونه بیان کرد: ما با آرمانها و شرایط ایده آل فاصلهداریم اما باوجود تمام کمبودها، شاهد تلاشهای موفقیتآمیز، بالا رفتن رتبهبندی دانشگاه در سطح جهانی و ملی بودیم و امیدوار هستم ارتباط آموزش و پژوهش بیشتر شود و تعاملات اعضای هیئتعلمی با دانشجویان خصوصاً دانشجویان تحصیلات تکمیلی و تعاملات گروههای آموزشی با یکدیگر درزمینهٔ های پژوهشی افزایش یابد.
دکتر شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سخنران بعدی این مراسم بود که پیرامون رابطه آموزش و پژوهش خاطرنشان کرد: همه آموزش برای پژوهش است و آموزشی که برای پژوهش نباشد درست نیست؛ همچنین پژوهش باید مشکلی از جامعه حل کند و اینزمانی اتفاق میافتد که عقبه آنیک آموزش موفق باشد بهعبارتدیگر، آموزش و پژوهش دو بال تکامل یک جامعه هستند. وی ادامه داد: امروزه مرزهای بین رشتهها نیز برداشتهشده است و ما در سه سال اخیر بیش از 70 مجوز بینرشتهای دادهایم، هیچ حوزه مدیریتی هم نمیتواند منفک از حوزه دیگر مدیریتی به کار خود ادامه دهد، در این راستا آموزش و پژوهش هم باید بهصورت تلفیقی اهداف خود را دنبال نمایند و من پیشنهاد میکنم در هفته پژوهش یا آموزش روزی با عنوان پیوند آموزش و پژوهش در نظر گرفته شود.
دکتر شریعتی از افزایش چند برابری تعداد دانشجویان در ایران نسبت به متوسط جهانی سخن گفت و تصریح کرد: ما در 4 سال گذشته توانستهایم این وضعیت را مهار کرده و جمعیت دانشجویان، مؤسسات آموزشی و مراکز دولتی و غیردولتی را کنترل کرده و کاهش دهیم.
وی سپس به چند کلیدواژه اصلی در حوزه آمایش آموزش عالی اشاره کرد و به توضیح آنها پرداخت. دکتر شریعتی عنوان کرد: یکی از این کلیدواژهها مأموریت گرایی است، یعنی چالشی وجود دارد که بعضی دانشگاهها، دانشکدهها و اساتید در همه حوزهها وارد میشوند و مأموریت گرایی یک موضوع مغفول در آموزش عالی است. دومین کلیدواژه رتبهبندی و اعتبار سنجی است که سطحبندی مقدم بر آن است. زمانی که این کار صورت گیرد امکان تفویض اختیار و تفویض سیاستهای آموزش عالی به مراکز مختلف فراهم میشود. سومین کلیدواژه کیفیت است و کیفیت در امر آموزش چیزی نیست که منحصراً در قالب بخشنامه قابلیت اجرایی پیدا کند، پروژههای تحصیلات تکمیلی عمدتاً عرضه محور هستند نه تقاضامحور، درحالیکه پروژههای تقاضامحور باعث ارتقای سطح کیفی میشوند و توجه به یافتههای جدید کیفیت آموزش را بالا میبرد. کلیدواژه چهارم تنوع مقاطع تحصیلی است که باعث میشود ایستگاههای توقف در فرآیند یادگیری و ورود به بازار کار بیشتر باشد.
دکتر شریعتی در پایان سخنان خود گفت: امکانات دانشگاهها بهخصوص در امر پژوهش محدود است و من درخواست میکنم عزیزانی که در امر بررسی لایحه بودجه کار میکنند توجه کنند که امکانات آموزشی و پژوهشی دانشگاهها محدود و بعضاً فرسوده است که این مسئله نیازمند افزایش اختصاص بودجه به این بخش است.
سخنران آخر این مراسم دکتر سجادی، مدیر پژوهشی دانشگاه فردوسی مشهد بود که رابطه آموزش با پژوهش را برخلاف رابطه صنعت با پژوهش در دانشگاه فردوسی مشهد بهصورت مطلوب ارزیابی کرد و سپس آمارهایی پیرامون فعالیتهای پژوهشی و فناوری دانشگاه با تأکید بر سال گذشته و بهصورت مقایسهای ارائه داد. وی تاکید کرد باوجود تمام این دستاوردهای پژوهشی، اساتید و دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد قابلیت این رادارند که بهتر از گذشته عمل کنند و این نیازمند همت جمعی و توجه دولت و مسئولین کشوری و مدیران دانشگاه به امر پژوهش و اختصاص امکانات بیشتر است.
در پایان این مراسم از پژوهشگران و فناوران برتر تقدیر به عمل آمد.
پژوهشگران برتر در گروه شیمی و صنایع غذایی دکتر محمدرضا حسین دخت، استاد گروه شیمی دانشکده علوم، در گروه مهندسی، دکتر محمدهادی مؤید، استاد گروه متالوژی دانشکده مهندسی، در گروه علوم پایه، دکتر محمدرضا گروسی استاد گروه فیزیک دانشکده علوم، در گروه کشاورزی و دامپزشکی، دکتر حسین کرمانشاهی، استاد گروه علوم دامی دانشکده کشاورزی و در گروه علوم انسانی نیز دکتر مهدی صالحی، دانشیار گروه حسابداری دانشکده علوم اداری و اقتصادی بودند. فناوران برتر در گروه مهندسی و معماری، دکتر علیرضا اکبر زاده توتونچی، استاد گروه مکانیک دانشکده مهندسی، در گروه کشاورزی و منابع طبیعی، دکتر محسن دانش مسگران، استاد گروه علوم دامی دانشکده کشاورزی بودند. عنوان کارشناس پژوهش و فناوری برتر به آقای مهندس قندهاری تعلق گرفت. همچنین از بین گروههای آموزشی از ده گروه آموزشی مهندسی مکانیک و مهندسی عمران و مهندسی برق از دانشکده مهندسی؛ علوم صنایع غذایی، مهندسی بیوسیستم، گیاهپزشکی و مهندسی آب از دانشکده کشاورزی؛ شیمی، فیزیک و زیستشناسی از دانشکده علوم که دارای رشد نسبی در حوزه پژوهش و فناوری بودند تقدیر شد.