- اخبار آموزشی
- اخبار پژوهشی
- اخبار فرهنگی
- جلسات دفاع
مرحوم سید علی اکبر رزمی | استادیار | |
فریده رحمانی | مربی | |
مهین دخت کاظمی | استادیار | md-kazemi.profcms.um.ac.ir |
عباسعلی لطفی | مربی | a-lotfi.profcms.um.ac.ir |
سیدمهدی مصطفوی | استادیار | mostafavi.profcms.um.ac.ir |
احمد صباحی | دانشیار | sabahi.profcms.um.ac.ir |
مهدی خداپرست مشهدی | دانشیار | m_khodaparast.profcms.um.ac.ir |
حسن تحصیلی | استادیار | htahsili.profcms.um.ac.ir |
- بازدید: 2320
مقدمه
دفتر توسعه همکاریهای بینالمللی دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی مشهد در راستای مأموریت های تعریفشده در دومین برنامه راهبردی دانشگاه (1409-1400) و با محوریت بسترسازی و تسهیل فرآیندها و سازوکارهای توسعه بینالمللی، با تدبیر و تصمیم شورای بینالملل دانشکده در تاریخ 23 آبانماه 1400 تاسیس گردید. این دفتر چهار رویکرد: الف) علمی، ب) اجتماعی-فرهنگی، ج) اقتصادی و د) سیاسی را در سیاستگذاریها، برنامهریزیها و ماموریتهای خود دنبال مینماید که شرح آن در ادامه آورده شدهاست.
الف) رویکرد علمی؛ ایجاد مسیری بین المللی جهت آموزش و پژوهش، توسعه ی افق علمی، ایجاد و احداث نهادهای علمی مرتبط، ارتقای کیفیت آموزش و پژوهش با توجه به استانداردهای علمی بین المللی و ارتقای شهرت آموزشی و پژوهشی دانشگاه.
ب) رویکرد اجتماعی-فرهنگی؛ توسعه ی آموزشهای اجتماعی و فرهنگی، اثرگذاری اجتماعی و فرهنگی در منطقه و ترویج فرهنگ ایرانی-اسلامی در سطح بینالمللی.
ج) رویکرد اقتصادی؛ درآمدزایی و ارزآوری برای دانشکده و دانشگاه، کمک به رشد اقتصادی و رقابت پذیری، ایجاد اشتغال، افزایش تقاضای آموزشی و پژوهشی در سطح بین المللی، ایجاد منافع مالی برای نهادها و سازمانهای دولتی کشور.
د) رویکرد سیاسی؛ حرکت در جهت سیاست خارجی نظام جمهوری اسلامی ایران، تقویت امنیت ملی به کمک برقراری روابط علمی، آموزشی، کمک به تقویت بنیان علمی کشورهای منطقه (با اولویت کشورهای همسایه) و دنیا، کمک به برقراری صلح و فهم متقابل با سایر کشورها، تقویت هویت ملی-منطقه ای.
راهبردهای اجرایی دفتر
دفتر توسعه همکاریهای بینالمللی دانشکده علوم اداری و اقتصادی برپایه چهار راهبرد اجرایی: 1) تجربهنگاری، 2) ظرفیتسنجی و 3) امکانسنجی و 4) بهرهمندی همه ذینفعان بنا نهاده شده است که در سیاستگذاریها، برنامهریزیها و توسعه تعاملات مدنظر قرار میگیرد.
اهداف دفتر
دفتر توسعه همکاریهای بینالمللی دانشکده علوم اداری و اقتصادی با چشمانداز توسعه نقشآفرینی فرادانشگاهی و با عنایت به اولویتدار و پرکاربرد بودن رشتههای دانشکده علوم و اداری و اقتصادی و تعدد متقاضیان بینالمللی پذیرش در این دانشکده، اهداف زیر را دنبال مینماید.
o ارتقای شهرت علمی و جایگاه بینالمللی دانشکده
o معرفی پتانسیل ها و امکانات دانشکده به دانشجویان بینالمللی بویژه در کشورهای همسایه
o فراهمآوردن مزیتهای رقابتی جهت تحصیل در رشته ها و گرایشهای دانشکده علوم اداری و اقتصادی
o جذب حداکثری دانشجویان بینالملل در دانشکده علوم اداری و اقتصادی
o کمک به ارتقا و بهبود فعالیتهای بین المللی اعضای هیئت علمی
حوزههای فعالیت و تعاملات دفتر
دفتر توسعه همکاریهای بینالمللی دانشکده علوم اداری و اقتصادی برپایه راهبردهای اجرایی و در چارچوب اهداف تعریفشده، حوزههای فعالیت و تعاملات خود را در چهار دسته: 1) حوزه توسعه و تسهیل همکاریهای بینالمللی، 2) حوزه آموزش، 3) حوزه پژوهش و 4) حوزه خدمات مشاوره برنامهریزی کرده است.
مسئول توسعه همکاریهای بین المللی
دکتر نرگس صالح نیا
دانشیار گروه اقتصاد
رایانامه | n.salehnia (at) um (dot) ac (dot) ir |
صفحه شخصی | prof.um.ac.ir/n.salehnia |
- بازدید: 4080
دستورالعمل نحوه تشویق و حمایت از فعالیت های بین المللی اعضای هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد
در راســتای تحقق اهداف كلان و ارتقا جایگاه بین المللی دانشــگاه و پاســخ به نیاز های جوامع بین المللی با توجه به ظرفیت ها و امكانات موجود "د ستورالعمل نحوه تشویق اعضای هیات علمی در را ستای بین المللی سازی دانشگاه فردوسی مشهد"در شورای سیاست گذاری امور بین الملل دانشگاه مصوب شد
بخش اول : آموزشی؛
ماده ١- معادل واحد دروس ارائه شده جهت دانشجویان غیر ایرانی (مشروط به رعایت كف كلاسی دانشجویان غیر ایرانی) با توجه به معادل سازی به شرح ذیل به سقف آموزانه عضو هیات علمی اضافه می شود.
تبصره ١- افزایش ضریب آموزانه در مقطع كارشناسی به ازای هر دانشجوی غیر ایرانی٥/٢درصد،حداكثر تا ٢٠نفردانشجوی غیر ایرانی.
تبصره ٢- افزایش ضریب آموزانه در مقطع كارشناسی ارشد و دكتری به ازای هر دانشجوی غیر ایرانی١٠درصد، حداكثر تا ٤نفر دانشجوی غیر ایرانی.
ماده ٢- درگروه های آموزشی با بیش از ٤٠دانشجوی غیر ایرانی در مقاطع تحصیلات تكمیلی، مدیرگروه می تواند یكی از اعضای هیات علمی را باتایید شورای تحصیلات تكمیلی بعنوان "دستیار بین المللی گروه"معرفی و حكم ایشان توسط رئیس دانشكده به مدت ٢سال صادر می شود.
تبصره - به ازای ٤٠دانشجو در گروه آموزشی در آغاز هر نیمسال تحصیلی یك واحد از واحد موظف دستیار بین المللی گروه كسر می شود و در صورت افزایش تعداد دانشجویان، به ازای هر دانشجو ٠٢٥/٠واحد و حداكثر تا یك واحد قابل افزایش می باشد.
ماده ٣- عضو هیات علمی می تواند دستیارآموزشی ویژه دانشجویان غیر ایرانی با رعایت كف كلاس( مقطع كارشناسی ٢٠نفر،مقطع كارشناسی ارشد ٥ نفر و مقطع دكتری ٣نفر(داشته باشد) بر اساس شرایط شیوه نامه دستیار آموزشی)
ماده ٣:(تبصره١) دستیار آموزشی ویژه می تواند با درخواست و تایید عضو هیات علمی كلاس های فوق العاده حداكثر تا سقف یك پنجم واحددرس(بدون اعمال ضریب) تشكیل دهد
تبصره٢- برگزاری كلاس توسط دستیار آموزشی ویژه با نظارت عضو هیات علمی در ساعات غیر رسمی/رسمی ( با توجه به ظرفیت كلاسهای موجود) انجام می شود
تبصره٣- حق الزحمه دستیار آموزشی ویژه مطابق آیین نامه آموزانه محاسبه و پرداخت می شود. ( لازم به ذكر است حق الزحمه دستیار آموزشی ویژه از محل آموزه عضو هیات علمی كسر نمی شود.)
.ماده ٤- به فعالیت های بین المللی آموزشی مطابق شیوه نامه حمایت و ارزیابی از فعالیت های آموزشی( آحفا) امتیاز ویژه داده می شود.
ماده ٥- در هفته آموزش ازاعضای هیات علمی موثر در آموزش بین الملل تقدیر می شود .
بخش دوم: پژوهش و فناوری؛
ماده ٦- برای راهنمایی رساله های دكتری دانشجویان غیرایرانی در رشته های علوم محض و تجربی: ٠٠٠ /٠٠٠/١٠٠ریال و رشته های علوم نظری: ٠٠٠/٠٠٠/٢٠ریال به پژوهه"ب"استاد راهنما توسط معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه به عنوان تشویقی اضافه می شود.
ماده ٧- راهنمایی رساله/پایان نامه های دانشجویان غیر ایرانی درظرفیت عضو هیات علمی محاسبه نمی شود.
ماده ٨- سقف حمایت از رساله/پایان نامه های دانشجویان غیر ایرانی (طرح شماره٣) مشابه دانشجویان ایرانی می باشد.
ماده ٩- مقالاتی كه در نشریات كشور متبوع دانشجودر رشته های علوم انسانی چاپ و در فهرست نشریات ISC باشد، برای دفاع دانشجویان معتبر و معادل مقاله های علمی پژوهشی داخلی (برای دانشجو و عضو هیات علمی) محاسبه می شود.
ماده ١٠- پرداخت پژوهانه واحد های رساله/پایان نامه دانشجویان غیر ایرانی خارج از سقف آموزانه می باشد.
ماده ١١- به استادان راهنمای رساله دكتری دانشجویان غیر ایرانی پس از تصویب پیشنهاده در صورتی كه امتیاز پژوهه عضوهیات علمی در چارك اول گروه باشد، مبلغ چهل میلیون ریال و چارك دوم مبلغ بیست میلیون ریال از محل سرجمع شهریه های دانشجویان غیر ایرانی توسط معاونت آموزشی دانشگاه به عنوان تشویقی فرم آموزانه پرداخت می شود.
بخش سوم:
سهم اعتبار واحد ها و دانشگاه در دوره های دكتری آموزشی – پژوهشی و پژوهش محور
ماده١٢- شصت و پنج درصد از شهریه هر دانشجوی غیرایرانی دوره های دكتری آموزشی – پژوهشی و پژوهش محور به دانشكده درجهت انجام فعالیت های جاری، زیر ساخت ها و بین المللی سازی به شرح زیرمیباشد .
١-١-دوره دكتری آموزشی – پژوهشی
١-١-١- چهل درصد از شهریه هر دانشجوی غیرایرانی به دانشكده تخصیص می یابد
١-١-٢- بیست و پنج درصد از شهریه هر دانشجوی غیرایرانی به گروه مربوطه تخصیص می یابد.
٢-١- دوره دكتری پژوهش محور
١-٢-١- بیست و سه درصد از شهریه هر دانشجوی غیرایرانی به دانشكده تخصیص می یابد
١-٢-٢- چهل و دو درصد از شهریه هر دانشجوی غیرایرانی به گروه مربوطه تخصیص می یابد
ماده١٣- سی و پنج درصد از شهریه هر دانشجوی غیرایرانی دوره های دكتری آموزشی – پژوهشی و پژوهش محوردر جهت انجام فعالیت های آموزشی،پژوهشی و زیر ساخت ها در راستای بین المللی سازی دانشگاه هزینه خواهد شد.
این دستورالعمل در ١٣ماده و ٦ تبصره درتاریخ ٢٩/١١/١٣٩٧به تصویب شورای سیاست گذاری امور بین الملل دانشگاه رسید و از تاریخ ١/٧/١٣٩٨ قابل اجرامی باشد. ضمنا شیوه نامه اجرایی بخش سوم ابلاغ خواهد شد.
- بازدید: 2171